Портал в режимі тестування та наповнення
Меню

Безбар’єрність: як МВС змінює підхід до фізичної доступності та послуг

Опубліковано 12 червня 2025 року о 11:43

Забезпечення безбар’єрного середовища є одним із ключових напрямів діяльності Міністерства внутрішніх справ України у розбудові безпечного, інклюзивного та справедливого суспільства.
Під час публічного громадського обговорення результатів реалізації плану заходів на 2023–2024 роки у межах Національної стратегії зі створення безбар’єрного простору в Україні до 2030 року заступниця Міністра внутрішніх справ України Катерина Павліченко зазначила:

«МВС цілеспрямовано й послідовно впроваджує принципи безбар’єрності у своїй щоденній діяльності. Ми працюємо не лише над доступністю послуг, що надаються самим Міністерством, а й над тим, щоб зручними та доступними були сервіси органів системи МВС» .

Працівник Служби 112 на кріслі колісному консультує громадян

МВС стало першим відомством, яке створило спеціальний інформаційний кіоск для осіб із порушеннями слуху та мовлення, доступний для використання на пропускному пункті відомства. Кіоск облаштований для потреб маломобільних груп населення: забезпечено доступ на 2-й поверх за допомогою підйомника, нанесено тактильне маркування, облаштовано санітарно-гігієнічні кімнати, адаптовано прилеглу територію.

Кожен проєкт — це виклик для системи МВС. На основі прийнятих управлінських рішень було реалізовано низку важливих змін. Серед великої кількості проєктів особливо вирізняється флагманський — «Безбар’єрні автошколи», де комфортне навчання дорівнює впевненому кермуванню.

«Проєкт успішно реалізується Міністерством внутрішніх справ України у рамках Національної стратегії безбарʼєрності, яка створена за ініціативи першої леді Олени Зеленської та спрямований на підтримку людей з порушеннями повсякденного функціонування, які хочуть отримати водійські права. Втілення цього проєкту — це про системність рішень, комплексний підхід, зміну політик і практик», — наголосила Ірина Зелена, начальниця Управління моніторингу дотримання прав людини МВС України.

Олена Зеленська та Катерина Павліченко спілкуються з інструктором безбар'єрної автошколи

У 2023–2024 роках діяльність МВС була зосереджена на забезпеченні фізичної та інформаційної доступності послуг. Цей підхід не випадковий — він є частиною глибшого усвідомлення того, що доступність має бути інтегрованою у кожен процес, кожну послугу, кожну взаємодію людини з державою.

У 2023 році Міністерство розробило Методичні рекомендації щодо забезпечення доступності публічних послуг з урахуванням потреб маломобільних груп населення, включно з особами з різними рівнями комунікаційних можливостей.
У серпні 2024 року МВС розробило Методику оцінювання доступності публічних послуг та інформації про них для маломобільних груп населення. Вона вже використовується для оцінювання і планування подальших кроків у сфері безбар’єрності.

«Безбар’єрність — це не опція. Це необхідність для якісного сервісу», — зазначають у Міністерстві. Близько 35 тисяч поліцейських пройшли навчання з безбар’єрності. У навчанні було охоплено теми комунікації з людьми з інвалідністю, етики спілкування, взаємодії з ветеранськими організаціями, а також проведено курси жестової мови.

Адаптація будівель, службових приміщень та інфраструктури до потреб маломобільних груп населення — пріоритет №1 для всіх структурних підрозділів МВС. Серед основних напрямів:

  • цифрова доступність — відповідність офіційних сайтів і порталів стандартам доступності;

  • комунікаційна доступність — альтернативні формати інформації (аудіо-, відео-, жестова мова, легка мова);

  • освітні програми — підвищення обізнаності персоналу щодо принципів інклюзивності;

  • інституційна інтеграція — включення принципів безбар’єрності в політики, програми й рішення МВС.

Начальник Департаменту головної інспекції Нацполіції Руслан Горяченко підкреслив:

«Жодна особа не повинна стикатися з бар’єрами у доступі до послуг НПУ через свою фізичну, соціальну чи іншу особливість. Послуги, простори та цифрові ресурси мають бути інтуїтивно зрозумілими та зручними для якомога ширшого кола людей. Прозорість і підзвітність — це ефективна комунікація щодо впровадження політики безбар’єрності та залучення громадськості до моніторингу її реалізації. Міжвідомча співпраця — важливий крок до координації зусиль з органами влади, громадськими організаціями та міжнародними партнерами».

До публічного громадського обговорення долучилися і преставники Державної служби надзвичайних ситуацій України. Зокрема, Софія Богомазова, т.в.о. завідувача сектору з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків апарату Державної служби України з надзвичайних ситуацій, представила презентацію свого відомства і розказала, що для системи ДСНС - безбар’єрність. 

«Безбар’єрність – це вимога часу – нашого сьогодення. Принципи впровадження доступності та безбар’єрності в усіх державних структурах задля того, аби всі послуги, без винятків та обмежень, люди могли отримувати вчасно і в повній мірі. Насамперед, це стосується найближчих до людей екстрених служб: 101, 102, 103 і єдиному номеру системи екстреної допомоги населенню 112. Передові технології запроваджуються для того, щоб, не зважаючи на фізичні чи інші особливості, кожна людина мала змогу звернутися за консультацією або необхідною допомогою»,  - підсумувала Софія Богомазова.

служба 112

Для ефективного впровадження політики безбар’єрності в структурі МВС передбачено:

  • періодичні оцінки стану доступності послуг;

  • звітування за ключовими індикаторами;

  • регулярні консультації з громадянським суспільством та цільовими групами.

«Результатом моніторингу стали реальні зміни. Первинний аналіз дав об’єктивну картину. Позитивний момент — публічні послуги МВС доступні як онлайн, так і офлайн. Це дає змогу громадянам обирати зручний формат. Проблемною залишалась фізична доступність, оскільки інфраструктура МВС потребувала модернізації з урахуванням потреб маломобільних груп», — наголосила заступниця Міністра внутрішніх справ України Катерина Павліченко.

Безбар’єрність — це норма, а не виняток. Філософія суспільства без обмежень — це внутрішня готовність створювати середовище, у якому буде комфортно всім: без стереотипів і узагальнень. Йдеться не лише про доступність фізичного простору, а й про рівні можливості у доступі до послуг, інформації, освіти, працевлаштування та повноцінної участі в суспільному житті — незалежно від віку, статі, стану здоров’я, соціального чи економічного становища.


Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux